Sommerferien 2005
Ballerup-Gotland

Mandag 18-juli
Ballerup - Kalmar (med tog) Øland, Eriksöre camping. 34 km

Det er den roligste start vi har haft på en ferie i mange år.
Togturen hen over Skåne og Blekinge til Kalmar var rigtig dejlig. Sverige viste sig fra den allerbedste side. Flotte udsigter ned over søerne og de store vidder. Til at starte med i flot solskinsvejr, men noget før vi nåede Kalmar begyndte det at regne. Der var lige et ophold, mens vi steg af toget, men inden vi ad omveje fandt cykelbussen vi skulle med til Øland, var vi og cyklerne pakket ind i regntøjet - og det piskede ned!

Eriksøre camping, som vi boede på de par dage vi var på Øland.
Den enste rigtige solnedgang vi fik fotograferet på årets cykeltur. Vi er på Øland og kigger ind mod Kalmar

tirsdag 19-juli
Rundtur Øland, (sydøen) 66 km

Det er et herligt nyt telt vi har anskaffet os.
Denne tirsdag kørte vi af Ølands-leden mod syd, ned til Mörbylånga, hvor vi drejede ind i det store naturreservat "Alvaret", som næsten dækker det meste af sydøen.
På den anden side af øen - den er kun 15 km. bred.- begyndte vi tilbageturen. Igen igennem Alvaret, denne gang af Ølands-leden, og det var en noget smukkere tur, end den helt snorlige, vi havde kørt af tidligere på dagen.

Allerede den første dag på Øland fandt vi årets tema, det skulle være de svenske postkasser, og i løbet af de næste uger fik vi nok 100 postkasser i "kassen"!
Alvaret, som må være et besøg vær en forårsdag, hvor orkideerne i tusindvis blomstrer overalt.

onsdag 20-juli
Rundtur Øland (nordøen) 65 km.

Øland er ødsel på oplevelser.
Hvor er det godt vi valgte at ta' nogle dage til Øland, her er "jätteskönt"!
I dag er der nogen andre grøftekanter vi kørte forbi. Frodige og mangfoldige, det var skønt at se alle de vilde sommerblomster, der får lov at springe i blomst. Her er jo masser af gøgeurt i foråret, men der er dog endnu nogen, som blomstrer, og Kirsten fik den første jeg så til hendes styrtaske.
Vi kører igennem det ene naturreservat efter det andet.
På dagens tur så vi en grønspætte og en rød glente.

Vi kom forbi Gråborg, som er den største af de fortidsborge, der er her på Øland, og som har ligget der i 1500 år.
En af de gamle møller, som stod ved alle gårdene, var vi henne og se på, så kom regnen. Den piskede ned i tove! Det lynede og tordnede, og vi søgte ly i landsbykirken.

torsdag 21-juli
Eriksöre - Kalmar 18 km.

Alle tiders guide på Kalmar slot.
Vi kom godt af sted fra campingpladsen og nåede cykelbussen ved ½ tolvtiden, og var så i Kalmar få minutter senere.
Kalmar er en hyggelig gammel by, med et flot slot. På slottet nåede vi lige med på en guidet omvisning og det blev noget af en oplevelse. Sjældent har vi været præsenteret for sådan en interessant, oplysende og sjov rundvisning - nok aldrig!

Vi måtte ikke cykle over broen, til gengæld var der en gratis cykelbus, som kørte i pendulfart fra Kalmar til Øland.
Kalmar slot var vi meget imponerede over og der var mange flotte billeder på vores kamera, her et af dem.

Tre hadere på samme sted!.
Natlogiet var godt nok noget værre lort! Jeg hader køjesenge, jeg hader skummadrasser, og jeg hader larmende udluftningskanaler, og alle tre hadere var en del af lavprishotellets tilbud! Sikke en nat, jeg har simpelthen ikke sovet. Ørepropperne fik ganske vist larmen fra udluftningen til at forsvinde, men det var ikke nok til at få Ole lukøje til at smutte forbi

De svenske postkasser var da helt ustyrlige, gang på gang måtte vi trække på smilebåndet over de vittige påfund.
Der er gåt nogle måneder siden majstangen blev sat op, men den stod der, og vi fik en kop kaffe.

Det øser ned fra morgenstunden.
Vi får billetter til båden, men osse et chok, da vi skal betale. 1770 kr. for at komme til Gotland og retur. Heldigvis opdager vi, at der er mulighed for pensionistrabbat , så får vi da turen 200 kr. billigere!
Vi fiser den godt af hele dagen, og når lige en aftentur ude på klipperne, inden vi igen går til ro. Campingpladsen ligger virkelig flot på den lille ø Gunnarsö.

Det var op gennem skovene til Oscarshamn vi fandt de første blåbær i år.
Her skinner solen, men i virkeligheden regnede det i timevis, så vores nye telt kom på prøve ustandselig, og klarede at holde vandet ude.

Ventetid til klokken er 10 over 3, hvor båden sejler - og det regner igen.
Der var ingen vej udenom regntøjet, da vi kørte ned og ventede i køen med de andre turister til Gotland.
Endelig kom vi på færgen, og det viste sig, at vores siddeplads var i en kahyt, sammen med en svensk kvinde og hende datter. De bruger kahytterne til siddepladser her i højsæsonen, hvor der som i dag var 1400 passagerer med færgen.
I Visby fandt vi straks cykel-leden mod nord af den herligste cykelsti, direkte til Snäckgärdbadens campingplads.

En stribe postkasser bevogtet af jernmændene

Vores dyre siddepladser med færgen til Gotland var i en "kupe med udsigt"